sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

1-2 er-luokan pehmolelujen toteutus uuden opetussuunnitelman mukaan

Uuden opetussuunnitelman mukaan käsitöissä huomioidaan käsityön monet vaiheet. Opetussuunnitelman mukaan koko käsityöprosessi on huomioitava opetuksessa.

1-2-er-luokan oppilaat saivat tehtäväkseen suunnitella, ideoida sekä toteuttaa omat pehmolelut. Prosessi toteutui seuraavasti:

1. Ideointi: Jokainen oppilas sai tehtäväkseen piirtää ja värittää oman pehmolelunsa. Tähän käytimme runsaasti aikaa ja työ tehtiin huolella. Piirrokset toimivat myöhemmin ompelukaavoina.

2. Kokeilu: Oppilaat pääsivät käsityöluokkaan tutustumaan erilaisiin materiaaleihin.

3. Suunnittelu: Käsityöluokassa oppilaat saivat aikuisen tukea valitsemaan materiaalit oman pehmolelun ompelua varten.

4. Tekeminen: Vasta tässä vaiheessa oppilaat pääsivät valmistelemaan pehmolelua omien suunnitelmien pohjalta. Ompelutyö sai alkunsa.

5. Dokumentointi: Pehmolelun valmistuttua oppilaiden teokset suunnitelmien kera dokumentoitiin opettajan avustuksella. Pehmoleluista, suunnitelmista ja oppilaista otettiin valokuva, jonka opettaja on tallentanut oppilaan tiedostoihin (OneDrive).

6. Arviointi: Arviointi suoritettiin suullisesti itsearviona, jossa oppilas pohti erilaisia kysymyksiä, kuten: Miten työni onnistui? Olenko tyytyväinen lopputulokseen? Pysyinkö alkuperäisessä suunnitelmassa? Miksi/miksi ei?

Tässä vielä oppilaiden suunnitelmat ja valmiit teokset. Jokainen oli erittäin tyytyväinen omaan lopputulokseen.













































Mukavaa kevään jatkoa kaikille!